Da var det guttungens tur: Lørdagsbutikk!
Dette var noe jeg gjorde med jentungen da hun var mindre, godteributikk med sjokolade mynter!
Vi bor langt unna nærmeste butikk, så jeg måtte finne et alternativ til lommepenger/ukepenger når de er så små.
Konseptet:
Gjennom uken får ungen sjokolademynter når han har gjort seg fortjent til en ekstra belønning. Han får ikke belønning for å hjelpe til hjemme (rydde etter seg, hjelpe til med klesvask, matlaging osv), men når han skaper verdi, det kan være å ta seg ekstra god tid på å lage noe kreativt eller på forefallende “arbeid” der vi avtaler “lønn” på forhånd (formålet er å lære han forskjell på å bidra hjemme (i lokalsamfunnet) og skape monetær verdi (arbeid), men hva og hvordan tar jeg litt som det kommer.
Valg:
Han kan velge om han vil spise mynten med en gang eller spare mynten til lørdagen, og bruke hans oppsparte midler på lørdagsgodteri eller andre ting jeg legger i disken.
Ved å la han velge om å spise mynten lærer han gledesutsettelse (sparing).
Og når han skal handle lærer han at han ikke kan få alt han vil ha mer en gang, at han må velge/prioritere.
Etter en gang eller 2 introduserer jeg en større ting jeg vet han ønsker seg, som han ikke har sjans til å kjøpe etter en ukes sparing, slik at han må velge å ikke bruke alle myntene sine på en gang.
Markedet er selvfølgelig rigget, slik markeder har en tendens til å være, så han alltid har råd til nok, men ikke alt, som en skjult sukkerskatt.
I dag er første dagen, og han har fått 5 “Kroner” å handle for og varene er snilt priset i dag slik at han skal kunne kjøpe 3 ting (ostepoopen er en skål, ikke hele posen).
Med dette lærer han forhåpentligvis å spare, å måtte ta et valg når han vil ha mer enn han har råd til, å utsette øyeblikkelig glede for å oppnå noe bedre senere, og addisjon/subtraksjon. Også er det noe ekstra å se frem til, en gøy liten pappa og sønn tid på lørdager.
Vurderer å introdusere konseptet “Gambling” også, men tror jeg skal vente til han blir seks 😉